Veel Nederlandse bedrijven maken gebruik van krachtige online marketing om hun product of dienst onder de aandacht te brengen. Een aantal online branches weet daarbij echt op te vallen. Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van het koopproces al voorbij is, nog voordat een consument de verkoopmedewerker heeft gesproken.
Krachtige online marketing
Een aantal Nederlandse online sectoren valt op als het gaat om de inzet van krachtige online marketing, en dan met name de webwinkels. We kennen immers allemaal de reclames van de elektronicazaak die ‘alles voor een glimlach’ doet. En daarnaast springt in het oog dat er ook miljoenen worden besteed aan het online gokwezen. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor gezondheid, gezond eten en bewegen. Om die reden worden er ook steeds krachtigere online marketing campagnes voor gehanteerd.
Online casino’s in Nederland
Sinds de legalisering van de Nederlandse markt voor online gokken zijn er steeds meer legale kansspelaanbieders in Nederland bijgekomen. In de laatste paar jaar was er dan ook een stijging van het budget dat online kansspelaanbieders uitgaven aan krachtige online marketing. In Nederland is er door de legalisatie een competitieve industrie ontstaan. Dat betekent dat aanbieders zich moeten kunnen onderscheiden. Bijvoorbeeld aan de hand van bonussen en promoties voor spelers van 24 jaar of ouder. De online casino’s zorgen er vooral dat ze opvallen bij Google en andere zoekmachines door linkmarketing en relevante content voor online gokkers aan te bieden. De teksten die bij deze marketing worden gebruikt, zijn stuk voor stuk inspirerend. Ze bieden verdieping en geven spelers tips over hoe ze bijvoorbeeld veilig kunnen gokken of wat ze moeten weten voordat ze met online gokken beginnen. Wel heeft de overheid enige tijd geleden besloten de gokbranche voor een groot gedeelte aan striktere regels moet voldoen.
In de voorbije jaren zijn er in Nederland ook steeds meer online casino vergelijkingssites bijgekomen. Dit zijn zelf geen online casino’s, maar sites die de Nederlandse online casino’s met elkaar vergelijken. Een van de bekendste Nederlandse online casino vergelijkers is Legaalnederlandscasino.nl. Deze site heeft uitgebreide reviews over alle online casino’s die in Nederland actief zijn. Daarnaast vind je er informatie over bonussen, de uiteenlopende spellen die er te spelen zijn, en uitleg over het zogeheten live casino.
Retail en e-commerce
Webwinkels hebben het leven op afstand een stuk gemakkelijker gemaakt. We gaan steeds minder vaak naar de fysieke winkels en bestellen steeds meer online. Om die reden is de online retail en e-commerce al jaren grootverbruiker van de online marketing. Bij retailmarketing gaat het om vier P’s: de prijs, promotie, de plaats en het product. Dat wil zeggen dat het product waar de consument naar op zoek is, wordt aangeboden en dat de prijs daarvan goed is. Als blijkt dat de prijs elders veel lager is, zal de consument wegklikken, tenzij de service bij die winkel een stuk beter is. De plaats is ook belangrijk: online marketing is gericht op een betere plaats in de zoekmachines. Daarom is promotie nodig. Op die manier weten consumenten niet alleen het product, maar ook de aanbieder te vinden. Bewustzijn is daarmee de sleutel van krachtige online marketing.
Gezondheid & sport
De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor gezondheid en sport. Sinds de coronapandemie leggen steeds meer instanties – waaronder de overheid – de nadruk op gezond eten en bewegen. Zo moeten we minder vlees eten en ons dieet meer aanpassen naar een plantaardig patroon. Op die manier kunnen hart- en vaatziekten voorkomen worden. Bovendien is het ook beter voor het milieu en klimaat. De coronapandemie heeft laten zien dat mensen die te weinig bewegen, sneller bij dergelijke ziektes op de intensive care belanden.
Overgewicht is in Nederland een groot probleem; ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders kampt met overgewicht. Om die reden is de overheid zelfs een campagne op radio, televisie en internet begonnen: ‘Fit op jouw manier’. Deze campagne is een goed voorbeeld van krachtige online marketing, die de afgelopen jaren online gevoerd is. De kracht ligt vooral in het creëren van bewustzijn en het verlagen van de drempel om gezonder te leven. Zonder dat dit veel geld hoeft te kosten of de burger een lastige sport on de knie moet zien te krijgen.